UNDRESENTRALEN Kjersti Sundland & Anne Bang-Steinsvik
HJEM > CONJOIN > SCOTOMATA> GLIPE > MONSTROUS LITTLE WOMEN > UTSTILLINGER/FORESTILLINGER > MUSIKKVIDEO > OM UNDERSENTRALEN >

 

CONJOIN | FOLLOWER
Bergen Kjøtt, Skutevikstorget 1, Bergen
22. – 23. januar 2015

Conjoin
In this site specific work, Kjersti Sundland and Anne Bang-Steinsvik is using real time audio and video processing as an interface connecting the interior and external surroundings of the building. Participation is explored through levels of technological invasion and feedback connecting audience, performer and the projected image.

Follower
Nora Adwan is working with dancer Lisa Nøttseter on a live screen based work.
There will be continuous performances throughout the evening, alternating between the 2 works, Conjoin and Follower.
The exhibition is supported from funds for artistic research, Bergen academy of art and design.
Equipment, support and programming (Conjoin) by Stian Remvik. BEK, Bergen Centre for Electronic art.



TONIGHT :)SYNSMASKINEN
Rom 8, Vaskerelven 8, Bergen
23. mai 2014

SYNSMASKINEN er en ny performance-gruppe dannet av den danske kunstneren Frans Jacobi, professor i performance og tidsbasert kunst ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen.
TONIGHT, live performance, 23. mai kl. 16-20.
Under åpningsforestillingen av SYNSMASKINEN vil Jacobi framføre en coverversjon av stykket TONIGHT :-), som opprinnelig ble satt opp i 1994 av den norske teatergruppen BAKTRUPPEN i Hamburg, Frankfurt, Berlin og Bergen. Ved å velge å starte med et verk av BAKTRUPPEN, knyttes SYNSMASKINEN-prosjektet til den særskilte bergenske tradisjonen med gruppe-performance.
TONIGHT:-) ble beskrevet som "et hypertekstuell foredrag om industri, teknologi, tid og minne på 350 kvadratmeter store syntetiske tepper". Stykket vekkes nå til live igjen som "et hypertekstuelt seminar om abstrakte maskiner på 106 kvadratmeter store ekte tepper". Den nye versjonen er faktisk et forsøk på å etablere stykket som en abstrakt maskin i kraft av seg selv.

Dette første prosjektet utgjør selve SYNSMASKINEN-metoden: En gruppe kunstnere og tenkere inviteres til et samarbeid om å etablere en "abstrakt maskin". Denne maskinen bearbeider innholdet som måtte være for hånden og produserer en ny performance. TONIGHT:-) er en kollektiv maskin som inkluderer ulike tekstutdrag, et foredrag, en live kommentar-feed via internett, lyd og bevegelse.

Denne første versjonen av SYNSMASKINEN består av en gruppe kunstnere og tenkere som hver og en tilfører en funksjon til det overordnede maskineriet som utgjør TONIGHT :-).
Den svenske kunstneren Kerstin Juhlin installerer 106 kvadratmeter store tepper og lager en diagrammatisk hyperanalyse av TONIGHT :-)
Den østeriske forfatteren Gerald Raunig holder foredraget "A Thousand Machines" (tusen maskiner).
Den norske poeten Terje Dragseth leser og synger fra sin maskinelle bok Bella Blu.
Den norske kunstners-duoen Undersentralen aka Kjersti Sundland / Anne Bang-Steinsvik improviserer med lyd og video som avbrytelser og assosiasjoner
sammen med trommeslager Kjell-Olav Jørgensen.
Kunstneren Cornelia Solfrank bidrar med hyperkritiske kommentarer live fra Dundee.
Den norske skuespilleren Jone Slettebak skal lese fire originaltekster fra TONIGHT:-) som tekst og en gruppe av tre utøvere vil oversette disse tekster inn simultan bevegelse (Jacobi/Steinsland/Fivelstad).
Cecilia Gelin deltar som kunstner/forsker.

SYNSMASKINEN
(utvidet program)
UNDERSENTRALEN viser forestillingen GLIPE
Rom 8, Vaskerelven 8, Bergen
28. mai 2014



UNDERSENTRALEN presenterer:
SCOTOMATA – live video forestilling + Dj Bookebaggen aka Kjell-Olav Jørgensen
Sound of Mu, Markveien 58, Oslo
29. november 2013

Scotomata er den tredje forestillingen Undersentralen produserer, og er et samarbeid med musiker og komponist Mari Kvien Brunvoll. Utgangspunktet for forestillingen er et lyd og
videoopptak av en improvisert mini konsert Brunvoll fremførte ute i skogen en kald og våt vinterkveld i Bergen, vinteren 2012.
Brunvolls konsert aktiverte tre lyskastere i en stor blodbøk hvor lyskasterne er laget slik at de responderer på ulike frekvensområder i Brunvoll´s lydbilde. Opptakene ble filmet ved hjelp av
tre små kameraer montert i treet. Det er opptakene fra denne kvelden som er utgangspunktet for forestillingen, hvor lyd og bildematerialet re-samples live og gir grunnlaget for nye
lyd og video improvisasjoner.


UNDERSENTRALEN presenterer:
GLIPE – live video forestilling + Konsert: Women are from Venus, men are Fromasj

Sound of Mu, Markveien 58, Oslo
28. november 2013

GLIPE
Kontrastene mellom geografisk distanse, og den globale utvikling er spesielt slående innerst i en trang vestlandsfjord. Glipe er en særs subjektiv utforskning, det er slik vi er vokst opp, og det er denne nærheten som er utgangspunktet for prosjektet.
Kameraet beveger seg gjennom luften, og ned mot en avsidesliggende gård. Inne i huset fungerer kamera som en "tilstedeværende betrakter", hvor opptakene blir brukt som audio og video samples live under forestillingen.

Women are from Venus, men are Fromasj
Det mystiske og uforutsigbare impro-orkesteret Women are from Venus, men are Fromasj spiller etter forestillingen. Hva kommer de til å spille? Ta turen og finn ut selv!
Konseptet denne gangen er at det er hemmelig for de andre i orkesteret hvilket instument medlemmene har med for å spille på.
Orkesterets medlemmer er: Eva Tumidajewicz, Daniel Meyer Grønvold og Jørgen SIssyfus Skjulstad.



"Temporal undercurrents-exploring cinesensory space"

Rom 8, Vaskerelven 8, Bergen
1. – 7. april 2013

Ulike romlige utforskninger av lyd og videomaterialet fra SCOTOMATA i Rom 8 sine lokaler i løpet av uken.
Bearbeiding av opptakene fra vinteren 2012 blir fremført live av Kjersti Sundland og Anne Bang-Steinsvik,
lørdag 6. april kl 19.00



SCOTOMATA med Mari Kvien Brunvoll
On The Edge Of Wrong, festival for utforskende musikk og kunst
X-huset, Prosjektsalen, Kristiansand
20. september 2012

Live improvisasjon med UNDERSENTRALEN og Mari Kvien Brunvoll.

Premiere på forestillingen SCOTOMATA som er den tredje forestillingen Undersentralen produserer, og er et samarbeid med musiker og komponist Mari Kvien Brunvoll.
Ordet Scotomata har opprinnelse fra gresk og betyr mørke. Scotomata betegner også et område i øynenes synsfelt som har delvis, eller helt nedsatt syn. Vanligst brukte benevnelse for fenomenet er blindsone. Utgangspunktet for forestillingen er et lyd og videoopptak av en improvisert mini konsert Brunvoll fremførte ute i skogen en kald og våt vinterkveld i Bergen, vinteren 2012.
Brunvolls konsert aktiverte tre lyskastere i en stor blodbøk hvor lyskasterne er laget slik at de responderer på ulike frekvensområder i Brunvoll´s lydbilde. Opptakene ble filmet ved hjelp av tre små kameraer montert i treet. Det er opptakene fra denne kvelden som er utgangspunktet for forestillingen, hvor lyd og bildematerialet re-samples live og gir grunnlaget for nye lyd og video improvisasjoner.



Excerpt from GLIPE, Håkonshallen
Håkonshallen, Bergen
2. desember 2011

Part of the celebration of Håkonshallens 750th anniversary. Video art on the old brick facade of Håkonshallen, precented by BEK.
Video screenings by HC Gilje, Undersentralen, Jeremy Welsh and Bjørg Taranger.



GLIPE – live video forestilling

Senkveld, Norsk Telemuseum,, Oslo
25.november 2010

Premiere på forestillingen GLIPE.
Re-sampling of live video footage, using Isadora software.
Duration is variable, between 20-40 minutes.
A moving camera records a journey towards an old farmhouse situated on an island in the county of Hordaland, Bergen. Starting from a bird view perspective,
images from inside a vehicle moving in the air continues down the soil and grass on the ground. The small camera moves into the house, following the cracks in
the wooden floorboard, up the staircase, through the curtains, tracing the interior and the person living living there.
A fragmented, jittery search for sonic imprints and glitches in the video clips, is being processed and chewed – creating spurs of rhythm's and loops, as if
trying to track down a sensory remembrance of time and place.
Using real time video processing software, the video streams are controlled independently from two separate control computers, enabling the operators
to playback, and manipulate the video material on all three screens, synchronized, or independently of each other. In this way, each performance is changing
in duration, narrative and sound.
In Glipe, Undersentralen is investigating the notion of haptic visuality, through questions relating to cultural identity and how rural way of life
has been changed by technological advance.



MONSTRUOS LITTLE WOMEN – live video forestilling
Trøndelag Senter for Samtidskunst,The Black Cube, Tronheim
6. mars 2010 kl.19.00

En ny og redigert utgave av Monstruos Little Women med nytt avviklingssystem for en mer intuitiv improvisasjon vises ved The Black Cube 6. mars 2010 kl.19.00
Avvilklingssystemet er laget av Trollmannen fra OZ, Eirik Sælen Jørstad.
Forestillingen vil være en del av et program med debatter og foredrag i samarbeid med Gender Now (KIT) i forbindelse med kvinnedagen.



Vj picks Dj presenterer
MONSTRUOS LITTLE WOMEN
– live video forestilling
Landmark, Bergen Kunsthall, Bergen
10. mai 2007

I kveld spiller UNDERSENTRALEN sin live videoimprovisasjon hvor kvinnelige stereotypier undersøkes med intensjon om å følge dem bokstavelig talt rett til helvete. Dialog og filmklipp fra flere skrekkfilmer scrathces og re-samples til støyduoen Fe-mail's plate Syklubb fra Hælvete.



MONSTRUOS LITTLE WOMEN – live video forestilling
Netmage Live - Media Festival, Bologna, Italia,
25. januar – 27.januar 2007



MONSTRUOS LITTLE WOMEN
Galleri Barbara Hansen, Oslo
30.mars 2006 – 9. april 2006

Videoinnstallasjon med et redigert utvalg av videoklipp fra forestillingen Monstruos Little Women.



MONSTRUOS LITTLE WOMEN – live video forestilling
Premiere UKS, Unge Kunstnernes Samfunn, Oslo
23.mars og 24. mars 2006

Kvinnelig ondskap i skrekkfilm
"Monstrous Little women" er en live video forestilling hvor kvinnelige stereotyper undersøkes med intensjon om å følge dem bokstavelig talt rett til helvete.
Forestillingen undersøker representasjon av "det onde" i kvinnelige roller i horrorsjangeren.

I forestillingen er et utvalg av klipp fra skrekkfilmer klippet, redigert og satt sammen i kategorier som alle berører hverandre og har liknende fremstillinger.
Resultatet er en improvisatorisk live video fremførelse, styrt ved hjelp av et video- og lyd-avviklingssystem til tre store projeksjonsflater. Dialog og filmklipp samples,
scrathces og synkroniseres med hverandre, inspirert av og til utvalgte låter fra samtidskomponistene Maja Ratke og Hild Sofie Tafjords plate "Syklubb fra hælvete".